דילוג לתוכן

מגזין המשרד להגנת הסביבה / אוקטובר 2015

חזרה

הגז איננו תעודת ביטוח לעתיד נטול דאגות

פיתוח מאגרי הגז הטבעי טומן בחובו יתרונות כלכליים וסביבתיים למשק הישראלי, אך הוא אינו מחליף התייעלות אנרגטית והשקעה במתקני אנרגיה מתחדשת, שיעבירו את ישראל לכלכלה יעילה, דלת פחמן ומשוחררת מתלות במקורות זרים

גילוי מאגרי הגז הטבעי מול חופי ישראל הוא אירוע מכונן בכלכלה ובמשק האנרגיה הישראלי, אך מעטים מכירים בהזדמנות הגדולה המלווה את גילוי הגז הטבעי להגביר את ההתייעלות האנרגטית בכלל ענפי המשק, ובזמן הקצר העומד לרשות מדינת ישראל לנצל אותם ולהפחית גם את התלות העתידית בדלקים פוסיליים ובפחם.

על היתרונות הכלכליים שבמעבר לכלכלת גז אין חולק: שימוש בגז טבעי כמקור אנרגיה מפחית את הוצאות מפעלי התעשייה ורשות החשמל באופן משמעותי, ממד בעל יתרון מובהק לצרכנים, ועשוי להוסיף אלפי מקומות עבודה ולעודד יוזמות בתחום האנרגיה על בסיס הגז. על פי נתוני משרד האנרגיה, סך כל ההוצאה לדלקים וחשמל בתעשייה עומד על כ-8 מיליארד שקל בשנה. כיוון שמחיר הגז זול משמעותית ממחירי הדלקים, עשוי המעבר של רוב מפעלי התעשייה לשימוש בגז כמקור אנרגיה לחסוך כ-3 מיליארד שקל בשנה. עבור כל חברה שתעשה זאת מדובר בחיסכון משמעותי, שישפיע על הרווחיות שלה, ומכאן התרומה הפוטנציאלית לתחרותיות במשק. כמו כן, כיוון שזהו משאב ישראלי, עשויה צריכת הגז להוסיף להכנסות המדינה ממסים וייצוא (בעתיד), מהלך שאינו אלא כסף החוזר לכיסם של האזרחים.

אלא שהגז איננו תעודת ביטוח לעתיד כלכלי נטול דאגות, ולצד הירידה בהוצאות האנרגיה יש לתת את הדעת גם לתקלות ומשברים שעשויים להשפיע על אספקתו ולהיערך גם ליום שאחרי. "הגז הטבעי מהווה הזדמנות בלתי חוזרת לפיתוח אנרגיות מתחדשות ולכלכלה יעילה אנרגטית ודלת פחמן, אך עלינו להבין שניתן לנו אורך נשימה של 20-30 שנה בסך הכול, כיוון שהגז הוא אחרי הכול משאב מתכלה, ואספקתו התקינה והשוטפת תלויה בגורמים רבים", מסביר ד"ר גיל פרואקטור, מרכז התייעלות אנרגטית והפחתת גזי חממה במשרד להגנת הסביבה.


על פי נתוני משרד האנרגיה, עומדת ההוצאה על דלקים וחשמל בתעשייה על כ-8 מיליארד שקל בשנה. כיוון שמחיר הגז זול משמעותית ממחירי הדלקים, עשוי המעבר של רוב מפעלי התעשייה לשימוש בגז כמקור אנרגיה, לחסוך כ-3 מיליארד שקל בשנה


"בטווח הבינוני של עשרים השנים הקרובות, תורם הגז הטבעי שנמצא בשטח המים הכלכליים של המדינה לחיזוק הביטחון האנרגטי של ישראל," מוסיפה שולי נזר, סמנכ"לית אשכול תעשיות במשרד להגנת הסביבה. "אם ננצל את התקופה הזאת בצורה נכונה, נוכל לעבור לכלכלה שאינה מבוססת על דלקים פוסיליים ופחם, אלא על אנרגיות מתחדשות (בעיקר אנרגיה סולרית ואנרגית רוח), ולהקטין את התלות שלנו במקורות אלה. כך תוכל ישראל לעבור לכלכלה יעילה באמת שצורכת פחות אנרגיה, יש לה מגוון מקורות ואינה תלויה במקורות זרים, או חלילה חשופה לסכנה."

פחות, אך עדיין מזהם

גז טבעי הוא למעשה דלק פוסילי (מאובן), שבדומה לנפט, נוצר כתוצאה מתהליכי התפרקות אורגניזמים ימיים - צמחים ובעלי חיים - בתנאי לחץ גבוה והיעדר חמצן. הגז הוא מקור אנרגיה חשוב מאין כמותו להפקת חשמל, לעבודת מפעלי התעשייה ולהנעת כלי התחבורה. הוא נחשב נקי, יחסית, כיוון שהוא מייצר כ-30% פחות דו-תחמוצת הפחמן ליחידת אנרגיה מופקת, בהשוואה לשריפת נפט, ושיעור גבוה אף יותר בהשוואה לשריפת פחם. הגז הטבעי נכנס לשימוש בישראל בשנת 2004, תחילה רק במשק החשמל ובמפעלי התעשייה הגדולים, ובהמשך התרחב בהדרגה השימוש בו. השימוש בגז גבר משנה לשנה (למרות הפסקת האספקה ממצרים ב-2011 שהביאה לירידה זמנית) וצפוי להפוך למקור משמעותי עם התקדמות הפיתוח של המאגרים "תמר", "דלית" ו"לווייתן".

בישראל רוב המפעלים התעשייתיים טרם עברו לשימוש בגז בתהליך הייצור. בשנים הקרובות יתחברו מפעלים נוספים לרשת ההולכה של הגז. אולם יש צורך לפתח את המאגרים הנוספים, ובראשם מאגר לוויתן, ולהוסיף לפחות צינור אספקה ראשי אחד, בכדי להוליך את כמויות הגז הנדרשות לארץ ולממש את הפוטנציאל האמיתי של הגז בתעשייה, כדיל להוריד את עלויות היצור ולשפר את התחרותיות של התעשייה. במקביל, נדרש להרחיב ולהאיץ את פיתוח רשת החלוקה, כדי לאפשר חיבור במהלך השנים הקרובות צרכני תעשייה בינוניים וקטנים מענפים שונים ברחבי הארץ,  בתי חולים, בתי מלון, מאפיות, מסעדות ועוד, אל רשת הגז.


ד"ר גיל פרואקטור, המשרד להגנת הסביבה: "השימוש בגז טבעי מפחית את זיהום האוויר ואת פליטות גזי החממה, אולם ירידת מחירי האנרגיה עלולה דווקא להגביר את השימוש באנרגיה, דבר שעלול להחמיר את רמות הזיהום ולדלדל את המאגרים מהר יותר"


למרות היתרונות הכלכליים המובהקים, יש לזכור, כי גם הגז הוא מקור אנרגיה מזהם. "השימוש בגז טבעי מפחית את זיהום האוויר ואת פליטות גזי החממה, אך ירידת מחירי האנרגיה עלולה  את השימוש בה – מה שמצד אחד יגביר את רמות הזיהום, ומצד שני ידלדל את המאגרים של המשאב המתכלה הזה מהר יותר", מדגיש פרואקטור. "הגז אינו יכול להחליף השקעה בהתייעלות אנרגטית ופיתוח מקורות אנרגיה חלופיים, חרף הצמצום בפגיעה בבריאות התושבים, יחסית לזיהום האוויר כתוצאה משריפת דלקים ופחם." 

>>>  להמשך קריאה בנושא - באתר המשרד להגנת הסביבה 

סימנייה